Penyeliaan pengajaran guru sekolah kebangsaan di Semenanjung Malaysia
Tujuan kajian ini untuk menganalisis (a) tahap amalan penyeliaan pengajaran; (b) tahappenyeliaan berkesan; (c) tahap prestasi kerja; (d) melihat sejauh mana amalan penyeliaanpengajaran yang dijalankan oleh ketua panitia dapat memberikan kesan terhadap penyeliaanberkesan iaitu motivasi guru, perkemba...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | thesis |
語言: | zsm |
出版: |
2018
|
主題: | |
在線閱讀: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6132 |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
總結: | Tujuan kajian ini untuk menganalisis (a) tahap amalan penyeliaan pengajaran; (b) tahappenyeliaan berkesan; (c) tahap prestasi kerja; (d) melihat sejauh mana amalan penyeliaanpengajaran yang dijalankan oleh ketua panitia dapat memberikan kesan terhadap penyeliaanberkesan iaitu motivasi guru, perkembangan profesionalisme dan prestasi pengajaran dalam bilikdarjah; dan (e) menentukan kesan amalan penyeliaan pengajaran oleh ketua panitia terhadapprestasi kerja guru. Kaedah kajian kuantitatif dengan menggunakan reka bentuk deskriptiftinjauan digunakan. Teknik persampelan rawak berstrata dan persampelan rawak mudah digunakan dalam pemilihan unit analisis iaitu 382 orang guru-guru sekolah kebangsaan diSemenanjung Malaysia. Data dianalisis dengan menggunakan analisis Model PersamaanStruktur. Dapatan kajian menunjukkkan ketiga-tiga konstruk berada pada tahap yangtinggi. Kesan antara kesemua pemboleh ubah yang dikaji menunjukkan hubungan yang signifikan dimana (a) kesan amalan penyeliaan pengajaran terhadap penyeliaan berkesanmemberikan nilai standardized beta W=.77, p |
---|