Kesan aktiviti kreatif dan manipulasi arahan terhadap kreativiti produk peribahasa Melayu
Kajian ini bertujuan untuk meneliti kesan aktiviti kreatif dan manipulasi arahanterhadap kreativiti murid tahun lima yang menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu. Kajianini berbentuk kuasi-eksperimen dan data kajian dianalisis melalui pendekatan kuantitatif.90 orang murid tahun lima daripada...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | thesis |
语言: | zsm |
出版: |
2021
|
主题: | |
在线阅读: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6274 |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
总结: | Kajian ini bertujuan untuk meneliti kesan aktiviti kreatif dan manipulasi arahanterhadap kreativiti murid tahun lima yang menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu. Kajianini berbentuk kuasi-eksperimen dan data kajian dianalisis melalui pendekatan kuantitatif.90 orang murid tahun lima daripada tiga buah sekolah di Hulu Selangor yang sama ciri dan kategori dipilih sebagai sampel kajian. Sampel dibahagikan kepada tiga kumpulan yang menjalankan aktiviti kreatif untuk menghasilkan produk peribahasa. Kumpulan 1menerima arahan standard (AS), kumpulan 2 menerima arahan kreatif (AK) manakala Kumpulan 3menerima arahan kreatif terperinci (AKT). Produk peribahasa Melayu yang dihasilkan dinilai olehtiga orang penilai menggunakan teori implisit dengan lima skala Likert. Min tertinggi bagi skorkreativiti adalah bagi kumpulan AKT (M=26.75, SP=3.31) diikuti dengan kumpulan AK (M=23.53, SP=4.62) dan seterusnya kumpulan AS (M=19.98, SP=3.54). Terdapat perbezaanskor yang signifikan antara tiga kumpulan ini dengan nilai F= 23.015, (p |
---|