Kesan strategi pengajaran timbal balik terhadap kemahiran membaca, minat dan keseronokan membaca

Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan Strategi Pengajaran TimbalBalik (SPTB) terhadap kemahiran membaca, kemajuan kemahiran membaca, minat dan keseronokan membaca murid dalam mata pelajaran Bahasa Cina. Kajian ini menggunakan rekabentuk eksperimen kuasi. Subjek kajian terdiri dari...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Ooi, Li Jie
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2020
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6731
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan Strategi Pengajaran TimbalBalik (SPTB) terhadap kemahiran membaca, kemajuan kemahiran membaca, minat dan keseronokan membaca murid dalam mata pelajaran Bahasa Cina. Kajian ini menggunakan rekabentuk eksperimen kuasi. Subjek kajian terdiri daripada murid- murid Sekolah JenisKebangsaan Cina (SJKC) di daerah Kinta Utara, negeri Perak. Seramai 63 orang murid Tahun Limadilibatkan. Kelas rawatan dan kawalan ditentukan secara rawak. Sebanyak 35 orang murid dalamkumpulan rawatan diajar menggunakan SPTB dan 28 orang murid dalam kumpulan kawalan diajarmenggunakan teknik konvensional. Data kuantitatif tentang kemahiran membaca dikutip melalui ujianpra, ujian pertengahan 1 dan 2, ujian pos dan data tentang minat dan keseronokan membaca dikutipmelalui soal selidik. Data kualitatif juga dikutip untuk menyokong data-data kuantitatif melaluitemu bual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam kemahiranmembaca antara kumpulan rawatan (M=58.06, SP=16.37) dan kumpulan kawalan (M=48.18, SP=19.62)dalam ujian pos, t(61)=3.13, p0.05 dalam ujian pertengahan 1.Walaubagaimanapun terdapat perbezaan kemahiran membaca yang signifikan dalam ujian pertengahan2 antara kumpulan rawatan (M=52.83, SP=16.25) dan kumpulan kawalan (M=42.82, SP=16.04), t(61)=2.44,p