Pembangunan dan penilaian modul interaktif realiti maya (E-MARZ) komponen apresiasi muzik menengah rendah

<p>Objektif kajian ini adalah untuk membangunkan dan menilai Modul Interaktif Realiti</p><p>Maya (E-MARZ) Komponen Apresiasi Muzik Menengah Rendah. Kajian ini</p><p>menggunakan reka bentuk dan pembangunan DDR (design and developme...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Abdul Rahman Safian
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2022
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8908
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Objektif kajian ini adalah untuk membangunkan dan menilai Modul Interaktif Realiti</p><p>Maya (E-MARZ) Komponen Apresiasi Muzik Menengah Rendah. Kajian ini</p><p>menggunakan reka bentuk dan pembangunan DDR (design and development research)</p><p>yang diperkenalkan oleh Richey dan Klein (2007) yang melibatkan tiga fasa. Data fasa</p><p>pertama iaitu analisa keperluan dikutip melalui edaran soal selidik terhadap 186 orang</p><p>responden iaitu pelajar aliran muzik sekolah menengah dari empat buah sekolah</p><p>berbeza. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian Statistical Packages</p><p>for the Social Science (SPSS). Dapatan bagi fasa kedua iaitu fasa reka bentuk elemen</p><p>modul menggunakan kaedah Fuzzy Delphi yang melibatkan 15 orang pakar bidang.</p><p>Fasa pembangunan modul bersandarkan kepada proses produksi video dan model</p><p>pembangunan m-ADDIE. Dapatan fasa ketiga iaitu fasa penilaian mengukur</p><p>kebolehgunaan modul menggunakan kaedah temu bual serta soal selidik</p><p>kebolehgunaan ke atas lima pakar bidang dan 82 pelajar. Dapatan fasa pertama</p><p>menunjukkan terdapat keperluan untuk membangunkan E-MARZ berdasarkan aspek</p><p>tahap akses ke atas peranti dan penerimaan pelajar. Dapatan fasa kedua iaitu reka</p><p>bentuk modul menunjukkan senarai elemen yang melepasi syarat nilai ambang d </p><p>0.2 dan melebihi 75% kesepakatan pakar bagi setiap elemen yang mewakili domain</p><p>pengetahuan Teknologi, Pedagogi dan Kandungan (TPACK). Dapatan fasa</p><p>pembangunan memaparkan proses terperinci modul E-MARZ dibangunkan</p><p>berpandukan model sandaran. Dapatan fasa penilaian menunjukkan tahap</p><p>kebolehgunaan E-MARZ adalah tinggi berdasarkan pandangan pakar dan tinjauan</p><p>pelajar melalui kaedah temu bual dan soal selidik kebolehgunaan. Hasil daripada kajian</p><p>ini diharap dapat memberi sumbangan sebagai bahan bantu mengajar dan belajar yang</p><p>menerapkan elemen teknologi media baharu Realiti Maya (VR) dalam bidang</p><p>pendidikan muzik. Modul ini berpotensi untuk membantu guru dan pelajar untuk</p><p>mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih aktif dan menyeronokkan. Modul ini</p><p>juga berperanan sebagai medium pendedahan awal pelajar terhadap teknologi VR yang</p><p>akan digunakan secara meluas pada era revolusi industri 4.0 yang mendatang.</p>