Kesan penggunaan video dan buku teks terhadap pencapaian, minat dan motivasi pelajar dalam topik putaran dan peredaran bumi
<p>Kajian ini dijalankan untuk membandingkan kesan penggunaan video dan buku teks terhadap pencapaian</p><p>, minat dan motivasi pelajar bagi topik putaran dan peredaran bumi dalam mata pelajaran geografi</p><p>tingkatan I. Video...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | thesis |
语言: | zsm |
出版: |
2012
|
主题: | |
在线阅读: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9928 |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
总结: | <p>Kajian ini dijalankan untuk membandingkan kesan penggunaan video dan buku teks terhadap pencapaian</p><p>, minat dan motivasi pelajar bagi topik putaran dan peredaran bumi dalam mata pelajaran geografi</p><p>tingkatan I. Video dibangunkan menggunakan Model ASSURE berpandukan Teori Konstruktivisme dan</p><p>Teori Pembelajaran Multimedia yang menggabungkan unsur visual, interaktif dan permainan. Kajian</p><p>dijalankan secara eksperimen dan tinjauan menggunakan soal selidik. Sampel kajian adalah seramai</p><p>62 orang pelajar. Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan kumpulan</p><p>kawalan. Kumpulan eksperimen diuji menggunakan video. Manakala kumpulan kawalan menggunakan buku</p><p>teks. Analisis menggunakan ujian t clan nilai min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan antara pelajar yang menggunakan video dengan pelajar yang menggunakan</p><p>buku teks dalam aspek pencapaian, minat dan</p><p>motivasi pelajar.</p><p></p> |
---|